Du er her

Fem tips til sommerferien

Det er ikke uvesentlig hvordan du starter sommerferien og kommer tilbake på jobb igjen etterpå. Ifølge en arbeidspsykolog er det for eksempel viktig at du unngår å ta jobben din med på ferie, fordi det kan virke forstyrrende.
Av Redaksjonen
Publisert 29.06.2018 07:02

Hengekøya venter, og arbeidet settes på stand by en stund, melder nettstedet arbejdsmiljoviden.dk. Det er tid for sommerferie og tid for å samle ny energi. Arbeidsmiljoviden.dk har samlet følgende ferieråd fra arbeidspsykolog og lektor på Aalborg Universitet, Einar Baldursson:

1. Ikke rydd skrivebordet

Det er feil å tro at skrivebordet skal være ryddet når du tar ferie. Hvis du har mulighet for det, er det en god idé å velge ut en rekke arbeidsoppgaver som du har lyst til å gå løs på etter ferien. Da unngår du å pønske på hva du skal gå i gang med når du er tilbake.

2. Reis uthvilt på ferie

Sett ned tempoet. For hvis du drar uthvilt på ferie, vil du ofte være uthvilt når du kommer tilbake også. Ferie er viktig, og det nytter ikke å overlesse seg med arbeidsoppgaver og sette tempoet opp før ferien. Da risikerer du å bruke den første ferieuka på å være syk med influensaliknende symptomer. Det er en utbredt misforståelse at ferien skal brukes til å koble av etter en hard periode. Den skal brukes til å koble på.

3. Viktig å slappe av

Grensen mellom arbeid og fritid har blitt mer flytende enn før. E-post og arbeidstelefon spiller en viktig rolle. Det kan være et problem, for det er viktig å kunne trekke seg tilbake og slappe av. Når du er på ferie, blir hjernen anbragt i en læringstilstand, der du er åpen for nye opplevelser og kan erfare ting på uventede måter. Men hvis du tar arbeidet med deg på ferie, kan det lett virke forstyrrende.

4. Kom tilbake på en onsdag

Ikke kom tilbake på en mandag, men på en onsdag. Da er det lettere å overskue resten av uka og planlegge uka etter. Tre ukers sommerferie betyr nemlig at hjernen er innstilt på en annen form for tid enn den arbeids- og hverdagsmessige.

5. Sett ned tempoet i starten

Skru ned ambisjonsnivået og tempoet de første dagene etter en lang ferie. Å kjøre på full gass etter ferien kan sammenlignes med at en løper begynner sesongen med å løpe maratonløp uka etter en lang ferie. Det skjer ikke. Du må først bygge opp ressursene dine igjen.

(arbejdsmiljoviden.dk)