Du er her

Etabler gode hygienerutiner på kontoret

Åpne kontorlandskap har for lengst tatt over for cellekontorene. Dette gjør det lettere å samarbeide, men det byr også på større hygieneutfordringer.
Av Redaksjonen
Publisert 09.10.2018 14:36

To av fem ansatte er bekymret for å bli syke på grunn av dårlig hygiene. Derfor er det ekstra viktig å legge til rette for gode hygienerutiner på kontoret, spesielt i influensasesongen, heter det i en pressemelding fra hygienemerket Tork.

Mer utsatt i åpent landskap

Majoriteten av norske kontorarbeidere sitter i dag i et åpent landskap, og noen bedrifter opererer også med «free seating», der de ansatte kan flytte til en ny plass for hver dag. Dette betyr at de ansatte omgås mer i hverdagen og er mer utsatt for andres bakterier, virus og basselusker.

Mange går syke på jobb

Det at to av fem ansatte bekymrer seg for å bli syke grunnet dårlig hygiene, er kanskje ikke så rart siden like mange innrømmer å ha gått på jobb når de har vært syke, ifølge undersøkelsen, som viser at halvparten av de ansatte ikke vasker hendene etter at de har snytt seg, hostet eller nyst. En av tre vasker ikke hendene før de skal spise, og noen (15 prosent) innrømmer til og med at de ikke vasker hendene etter å ha vært på toalettet.

Når man da tenker på at virus og bakterier kan overleve i opptil flere måneder på overflater, kan det være smart for bedrifter å innføre en hygienestrategi for å få bukt med smitte og holde sykefraværet nede.

Spesielt viktig i influensasesongen

– I influensasesongen er det ekstra viktig å sette fokus på hygienerutinene på kontoret. Det trenger heller ikke gjøres veldig komplisert, du kan enkelt og greit sette opp et stativ med hånddesinfeksjon ett eller flere steder på kontoret slik at de ansatte har enkel tilgang til enhver tid. Hånddesinfeksjon dreper mikroorganismene på sekunder og er en effektiv måte å rengjøre hendene på, forteller produkt- og markedssjef for Tork, Christine S. Rød.

Holder sykefraværet nede

Studier viser at hvis man implementerer gode hygienerutiner på kontoret, kan det redusere sykefraværet med over 20 prosent. For arbeidsgivere vil det også være positivt å vise at de setter hygiene i fokus og bryr seg om sine ansatte, noe som til gjengjeld kan øke arbeidsmoralen blant de ansatte. I senere tid har vi også fått en egen dag dedikert til håndvask, som markeres internasjonalt. Verdens håndvaskdag den 15. oktober kan kanskje være en dag man kan fokusere ekstra på hygienerutinene på arbeidsplassen?

(Pressemelding fra Tork)

Faktaboks

Slik skaper du gode hygienerutiner på kontoret:

  • Sett fram hygieneprodukter der det er naturlig, slik at de blir synlige. Da viser du både de ansatte og de besøkende at du bryr deg.
  • Sørg for å alltid ha såpe og papir på toalettene, og gi de ansatte ansvaret for å fylle på med en gang det blir tomt. Da blir alle involvert og skaper gode rutiner.
  • Sett opp hygienestativ med hånddesinfeksjon og/eller hygieneservietter på strategiske plasser rundt om på kontoret der de ansatte ferdes mest. Tilgjengelighet er viktig for at disse skal bli brukt.

(Kilde: Tork)