Du er her

Du blir trøtt på jobben klokka 14

«14-knekken» er styrt av vår indre døgnrytme og kan ikke unngås. Med enkle grep blir arbeidsdagen din mer produktiv.
Av Redaksjonen
Publisert 01.06.2018 10:53

Kjenner du at øyelokkene siger ned og kroppen blir trøtt når klokka nærmer seg 14.00? Det er ikke bare fordi du har jobbet lenge eller intenst, melder nrk.no. «14-knekken», eller «postlunsj-dippen» som den også blir kalt, kommer av kroppens naturlige døgnrytme.

– Rundt klokka 14 kommer et trykk i hjernen som gir langsomme hjernebølger, lik dem man ser under søvn, sier forskningsleder Janne Grønli til NRK. Dette gjelder alle, men kan forskyves noe i tid etter om du er et A- eller B-menneske.

Ta en powernap

Søvnforsker Børge Sivertsen sier at denne duppen også sammenfaller med en tid på døgnet der mange allerede har sittet flere timer foran skjermen.

– Det aller beste er å ta seg en liten powernap, men den må ikke vare lenger enn 15-20 minutter, sier han.

Han tror mange arbeidsplasser etter hvert vil legge til rette for denne hvilen i fremtiden.

– Studier har vist økt grad av produktivitet og lavere sykefravær der ansatte har hatt fått mulighet til å ta små høneblunder i arbeidstiden, sier Sivertsen.

Dersom dette blir vanskelig, finnes det også andre måter å komme seg gjennom «14-knekken» på:

1. Legg hodet på pulten

– Hvis du ikke har mulighet til å legge deg på et eget lukket rom, kan du legge hodet på pulten og lukke øynene, sier Sivertsen. Da får hodet koblet av og sansene får hvilt seg.

Grønli anbefaler også å lukke øynene og la kroppen få slappe av.

– Det er ikke mye hvile som skal til før du er klar for en ny økt, sier hun.

2. Få litt dagslys

Har du mulighet til å gå ut, er det godt for både kropp og sjel.

– Stimuli med sterkere lys vil gjøre at du får færre glipper i oppmerksomheten, forklarer Grønli.

Hun anbefaler alle å ta en tur ut i løpet av dagen.

– Dagslys har vist seg å gjøre hjernen mer våken enn innelyset, sier hun.

Også den friske luften kan være god hjelp.

– Kombinasjonen av lys og luft har god effekt for å holde deg våken og opplagt gjennom dagen, sier Sivertsen.

3. Fysisk aktivitet

Å bevege kroppen er en enkel og effektiv måte å koble av og øke blodsirkulasjonen på.

– Alle bør bruke fem minutter av hver klokketime til å strekke på kroppen, anbefaler Børge Sivertsen.

Han sier at øvelsene kan være veldig enkle og bestå av bøying og tøying.

– Trening i arbeidstiden har også vist seg å ha god effekt på både sykefravær og trivsel, sier han.

4. Ikke spis for tung lunsj

Maten du spiser til lunsj kan også påvirke hvor trøtt du blir utover dagen.

– Jeg vil anbefale å unngå en tung lunsj fordi det kan gjøre deg enda mer døsig i etterkant, sier Sivertsen.

Grønli mener at kaffe kan være løsningen hvis du ikke har altfor mange timer igjen av arbeidsdagen.

– Effekten av en kaffekopp kan vare i fire til fem timer, så det er en mulig nødløsning, sier hun.

Sivertsen anbefaler å drikke vann fremfor kaffe.

– Kaffe hjelper på kort sikt, men vann fungerer bedre når du skal holde i flere timer, sier han.

5. Vær sosial med kollegaer

Begge ekspertene er enige i at sosial stimulering hjelper når du skal holde deg våken og produktiv.

– Oppsøk kollegaer og vær sosial, sier Grønli.

Da får du både bevegd deg og tenkt på noe annet.

– Det å bryte av og la øynene få hvile fra skjermen kan gi deg pausen kroppen din trenger, sier Sivertsen til NRK.

(nrk.no)