Du er her

Bakeri forebygger sykefravær

Mesterbakeren i Bergen ønsker å forebygge belastningsskader hos sine ansatte. Derfor har de inngått samarbeid med fysioterapeut.
Av Jan Tveita
Publisert 30.09.2015 07:00

(Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

På bakeriet Mesterbakeren på Kokstad like ved Flesland bakes 30 000 brød og 40 000 småvarer hver dag, skriver Fysioterapeuten på sine nettsider. De 120 ansatte har fysisk krevende jobber, med mye repetisjon. Flesteparten er på jobb om natten, for å sørge for at ferske bakervarer er på plass i butikkene på morgenkvisten.


Lavt sykefravær

Bedriften hadde i utgangspunktet et lavt sykefravær til en slik bedrift å være. Etter at Mesterbakeren begynte å samarbeide med fysioterapeuter og andre i bedriftshelsetjenesten Stamina Helse, har sykefraværet gått ytterligere ned. Det ligger nå på litt over fire prosent.

– Vi er veldig fornøyd med at sykefraværet har gått ned etter vi startet samarbeidet, sier konsulent Vibeke Saue hos Mesterbakeren til Fysioterapeuten.

Hovedårsaken til at de ønsket å samarbeide med fysioterapeut var å forebygge skader.


Ensformig arbeid

– Arbeidet her er veldig ensformig, og vi vet at det kan resultere i sykefravær på lang sikt, og da gjerne langtidssykefravær. Det er noe vi ikke ønsker. Vi ønsker at de ansatte skal ha det bra og trives på jobb. Derfor har vi valgt å sette i gang tiltak, sier Saue.

– Å variere mellom ulike arbeidsoppgaver er veldig viktig når det er så mye ensformig arbeid som her, sier bedriftsfysioterapeut Ingrid Nødtvedt i StaminaHelse.

Hun har kartlagt hva som bør gjøres for at de ansatte her skal ha en arbeidshverdag som er minst mulig belastende for helsen.


Eksperter på hvert sitt felt

– Bedriften er eksperter på arbeidet her, mens vi er eksperter på kroppen. Tiltakene har vi laget i samarbeid. Mye handler også om å informere de ansatte om hvorfor tiltak innføres og hva de selv kan gjøre, sier Nødtvedt.

Enkle tiltak som er blitt iverksatt er blant annet gummimatter som de ansatte kan stå på. Nødtvedt har også rådet ansatte til å stå på kasser eller lignende for å få en mer riktig arbeidshøyde og unngå unødvendig belastning for skuldrene.


Eget treningsrom

De siste fire-fem årene har Mesterbakeren hatt et eget treningsrom tilgjengelig for ansatte. De siste to årene har bedriften også hatt en avtale med en kiropraktor, hvor de som har størst utfordringer med helsen sin får hjelp. Kiropraktoren kommer en dag annenhver uke.

Men bedriften ønsker fortsatt å forbedre seg når det gjelder tilrettelegging for en best mulig arbeidshverdag.

– Vi ønsker å bli enda bedre på rullering ved de ulike stasjonene. Vi ønsker også å gi mer informasjon til de ansatte, sier Saue.


Høyt tempo og støy

Nødtvedt peker på at hovedutfordringene er at det er høyt tempo, ensidig arbeid, støy og at de ansatte kanskje ikke er bevisst på å tenke konsekvenser for egen helse.

– Rullebåndet ruller. Man kan ikke stoppe det. Det blir desto viktigere å planlegge arbeidsoppgavene og tilretteleggingen. Som arbeidstaker har man også et ansvar for å tenke på sin egen helse på jobb, sier Nødtvedt.

Hun viser til at de oppfordrer ansatte og ledelse til å tenke helse i et helhetsperspektiv. At jobben påvirker fritid og nattesøvn. Hos Mesterbakeren har Nødtvedt jobbet med helsefremmende og forebyggende arbeid, og ikke brannslukking.

– Vi prøver hele tiden å jobbe forebyggende, og det er det jeg synes er ekstra kjekt som bedriftsfysioterapeut. Det at man faktisk kan forebygge skader, og ikke bare ser de som allerede har fått skader, sier Nødtvedt.


– Veldig nyttig

Saue vil anbefale andre bedrifter å samarbeide med bedriftsfysioterapeuter.

– Å få noen til å komme inn med åpne øyne og se det som gjøres i bedriften utenfra, er veldig nyttig. Gjennom å tilrettelegge bedre får man både bedre økonomisk vinning og ikke minst er det bra for de ansatte. Det å ta vare på de ansatte er veldig viktig.

(fysioterapeuten.no)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uka! Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"