Du er her

– Vi ansetter hele mennesket

– Ikke vend ryggen til ansatte som sliter. En bedriftsleder har stort ansvar for menneskene, de er ikke maskiner.
Av Jan Tveita
Publisert 06.02.2018 14:45

Dette sier Lars Myhre, serviceleder og en av tre eiere av Oslo-Akershus Rørleggerbedrift as.

Han er opptatt av hvordan vi behandler menneskene i bedriften:

– Vi har mange kurstilbud som går på det rent faglige for bransjen, men ikke så mange kurs i hvordan vi skal behandle mennesker, mener han.

– Alle bedrifter har et stort ansvar for sine egne ansatte. Derfor må arbeidsgiver ikke vende ryggen til folk som av en eller annen grunn sliter i livet.

– Vi ansetter hele mennesket. Derfor plikter vi også å ta vare på hele mennesket også når det til tider butter imot, utdyper han.

Mange årsaker

Det kan være flere årsaker til at ansatte sliter på jobben. Det er ikke nødvendigvis rus- eller spilleproblemer. Det kan også være egen sykdom, sykdom i familien, angst eller andre psykiske problemer som ligger bak.

– De unge i dag kan mye mer og de finner ut av mye mer enn vi gjorde i vår tid, men de har samtidig et mye større press på seg, mener Myhre.

Også rollemodeller

Han er veldig engasjert i denne siden av bedriftsledelse, og han mener at lederne har et ansvar for å være forbilder og rollefigurer også:

– For meg er det utenkelig å rave rundt beruset på en sammenkomst i bedriften eller ute på byen. Dette er noe ingen ledere bør gjøre foran sine arbeidstakere, men tvert imot opptre som gode forbilder og rollemodeller. 

Spill med åpne kort

– Når det gjelder rus og rusmidler som alkohol og narkotiske stoffer, har vi erfart at ansatte kan lure oss lenge på dette området, sier Myhre.

– Skal vi kunne hjelpe, betinger det at den som har problemer, også spiller med åpne kort:

– Det er ikke flaut å slite, men du kommer lengst med ikke å lyve eller fortelle andre «sannheter». Legger du fram saken din ærlig og åpent, kan vi få belyst den best mulig, kanskje også få ufarliggjort problemene.

– Den som sliter, må selv på banen og be om hjelp. Også kollegaer må fortelle om hverandre. Dette er medmenneskelighet, ikke sladring. Det er å bry seg. Får vi vite om problemene, har vi best muligheter til å hjelpe vedkommende og få på plass tiltak, kanskje også kunne bistå med noen gode hjelpere utenfra.

– Får jeg vite om noe, tar jeg fatt i den som sliter og spør hvordan det går. Dersom vedkommende åpner seg, kan bedriften bistå, gjerne i samarbeid med en rekke hjelpere.

– Skaff deg en oversikt over hvilke støtteordninger bedriften har tilgang til. Bruk bedriftshelsetjenesten, NAV, fastlege og DPS. Både Akan, Blå Kors, Tyrilistiftelsen og Frelsesarmeen kan være gode støttespillere for ansatte med behov for bistand.

– Arbeidsplassen er utrolig viktig for en som sliter i livet, sier Lars Myhre i Oslo-Akershus Rørleggerbedrift as.